40 frågor, 40 svar, obviously

Jag älskar frågestunder och alla såna där Q&A men misstänker och är rädd för att ingen skulle fråga något, eller inte fråga något intressant, om jag skulle be er, mina kära läsare (har jag ens några läsare?? Haha), att ställa några frågor. Så min vän Goggel fick hoppa in och hjälpa till med frågorna. Nu kör vi!

1. Om du hade fått en dotter nu, vad hade du döpt henne till?
Ylva, Hjördis, Lonia, Tindra, Aina, Moalina, Maja, Kersti… Jag gillar gamla och ovanliga namn. Går ibland runt på någon kyrkogård och läser gamla namn på gravstenarna. Har också en lång lista med olika namn. Inte bara för framtidens skull men eftersom att jag ÄLSKAR namn! När jag var yngre googlade jag om man kan läsa nån utbildning om namn på universitetsnivå, jo, det kan man nånstans, men så hemskt vanligt är det inte. Namnforskning, eller onomastik, kallas det.

2. Har du bra självförtroende?
Jodå. Det har jag, vågar jag påstå. Men känner ändå att jag hade mitt bästa självförtroende när jag var mellan 13-15 år. Visste exakt vad jag var, vad jag ville va, vad jag ville göra, hade väldigt starka (och extrema?) åsikter. Numera är det mer osäkert på den fronten (känns det som?), annars känner jag att jag har bra självförtroende.

3. Nämn tre saker på din att-göra-lista?
Just nu:
– skriv färdigt hållbar utveckling-uppsatsen
– mejla hotell- och restaurangskolan om skåpnyckeln
– Lemlands Loppmarknad

4. Beskriv ditt drömutseende.
Kan tänka mig att några år sen hade jag skrivit en lååång lista med egenskaper jag ville ha och inte ha men nej, just nu är jag faktiskt nöjd med hela mitt utseende. Känner att jag kommer hela tiden närmare det jag är/vill va och det älskar jag. Min stil (alltså kläder, hår osv.) känns hela tiden bara mer och mer rätt också. Men om man nu måste drömma lite såååå: dreadlocks, naturligt rött/ljust orange hår och fräknar, så där!

5. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?
Ja!! Eller tror just den är hemma hos mamma och pappa men har alltså kvar en skinnjacka som mormor köpte till mig från Portugal när jag var två!! Var alltså världens stiligaste två åring med äkta läderjacka. Använde den fortfarande på högstadiet, fast då som typ bolero, hahaha den var ju rätt liten men så var jag också.

6. Vad väljer du, godis eller chips?
Som en före detta godisaddict man är så måste väl säga godis. Men tackar inte nej till chips heller…

7. Har du rykten efter dig?
HAHAHAH. Jo, så satan. Jag säger exakt det jag tänker eller tycker, gör exakt det jag vill, då börjar folk snacka ju.

8. Din absolut sämsta egenskap?
Bara en??? Fan. Ööööh, jag är alltid sen.

9. Din bästa egenskap?
Är positiv och ser alltid något bra även i det dåliga.

10. Kan man vara vän med sitt ex?
Klart man kan. Sen är det en annan sak om den nuvarande tycker det är ok hahah.

11. Har du kysst en kompis?
Ja, såklart.

12. Hade du kunnat ha distansförhållande?
Ja, och det har jag haft också, Stockholm-Åbo. Det fanns både för- och nackdelar i det.

13. Hur lång är du?
165 cm.

14. En vacker person?
…är en person som känner sig vacker.

15. Ett boktips?
Blev färdig med att lyssna den här boken igår kväll, så jävla bra! Andra delen i en trilogi. Vi for upp mer mor av Karin Smirnoff.

16. Bäst just nu?
Våren och grönskan.

17. Vad skulle vara svårare för dig att berätta för någon: att du älskar dem eller att du inte älskar dem tillbaka?
Att jag inte älskar dem, definitivt.

18. Vad tycker du skulle vara det svåraste för dig att ge upp?
Hörseln.

19. Vad gör dig uttråkad?
Leva ett helt vanligt liv. Alltså jobb man troligvis inte ens trivs med 9 till 5, komma hem, laga mat till maken och barnen, städa, tvätta kläder, gå och lägga sig, sen samma igen, och igen. Sen har jag ju inte levt så men usch börjar nästan må illa bara av tanken att det finn folk som faktiskt lever så. Finns såklart andra ”tråkiga liv” också. Men jag är också en sådan person som behöver någon sorts stimulans, utmaningar eller projekt heeeela tiden.

20. Vilken är din favorit fyrbenta varelse och varför?
Katter!!! Finns ingenting mysigare!!!

21. Gillar du kryddig mat och varför?
Yes! Mvh en som en gång hade tabasco i ärtsoppa för hade ingen senap hemma just då. Har också haft sriracha med spagetti och köttfärssås nån gång, alltså lika mycket sriracha som man skulle ha ketchup hahahahha.

22. Är du gammaldags?
Till viss del ja, till viss del inte alls. Älskar gamla prylar, gamla kläder, gammal musik, gamla böcker… Men hatar de flesta gamla traditioner och det konservativa tankesättet.

23. Något eller någon du saknar mest från barndomen?
Att vara barn. Helt enkelt.

24. Är du vanligtvis sent, tidigt eller rätt i tid?
Som jag skrev tidigare: alltid sen. Nej, men inte alltid faktiskt men typ 90% av tiden. Om jag kommer i tid så kommer jag då typ minst 15-20 min för tidigt. Finns alltså ingen mittemellan där.

25. Är du nöjd med ditt liv för det mesta just nu?
Ja och nej.

26. Du kan ha en av följande två saker: förtroende / kärlek?
Tänker faktiskt vara just så tråkig och säga FÖRTROENDE VAAAAA

27. Berätta om din favoritbok, tidskrift eller serietidning?
Min favoritbok när jag var barn var ”Onnelin ja Annelin kootut kertomukset”, alltså ”Onnelis och Annelis samlade berättelser” på svenska. Onneli och Anneli är två unga flickor, kanske 10 år gamla. En dag hittar de en stor bunt pengar liggandes på en gata och tar det till polisstationen men polisherren där säger att de får behålla pengarna. Sen köper det ett stooort fint gammalt och lite skumt hus av en gammal liten tant och flyttar in i huset. Sen bor dessa två barn där heeelt ensamma och så händer det massa roliga saker osv osv osv. Åhh älskar den boken ❤

28. Berätta om något du har uppnått?
Att jag tog studenten. Det känns som ingenting nu men det är fortfarande typ det största jag gjort i mitt liv. Innan det hade jag hoppat av typ fem olika skolor, haft massa problem med skolan, men tillslut tog jag studenten!!!!

29. Gillar du choklad?
Ja såklart!!! Vem gör inte det?? …juste, finns ju såna människor också, faktiskt. Weird!

30. Nämn 3 saker i naturen du tycker är vackrast?
Mossa, hav, berg.

31. Vad skrämmer dig mest och varför?
Oj… Ingen aning egentligen… Men jag själv kanske, ibland. Har hänt att jag blivit rädd nån gång när jag sett mig själv i spegelen. Är också rädd för att jag aldrig kan veta vad jag får för idé härnäst. Kanske jag nån gång får en idé att köra av en bro med bilen, usch fan, men det vore inte helt omöjligt heller.

32. Vad gör du i din fritid?
Lyssnar på musik, dansar till den, surar, skriker, ler, går runt i lägenheten och babblar, skrattar åt mina egna skämt. spelar på mobilen, sover, drömmer, planerar, organiserar, gråter, segar.

33. Vilken är din favoritdel av det mänskliga ansiktet och varför?
Ögon. Kan man ens svara något annat? Som vi vet så är ju ögonen själens spegel.

34. Vilken är din favoritdel av människokroppen och varför?
Armar och händer. NÅ… För de är bara så jäkla snygga!!! Och orkar bära saker, mig också, och dem kan man göra massa saker med. Tänk nu människor utan händer och armar, nej det går ju inte.

35. Berätta om ett misstag du gjort?
Jag gör inga misstag? HAHAHHA. Nej då. Kommer inte på något stort just nu men en sak som hände nu i veckan: att jag inte bokade tid till verkstadstid tidigare, trodde liksom att jag kan ba glida in till verkstan nästa dag ba HÄÄÄJ kan ni kolla på min hoj nu liksoooom? Men nu får jag vänta tills 3 JUNI !!! FATTAR NI. Nej fan vad man känner sig dum ibland.

36. Vilken musik lyssnar du på just nu?
Kjell Höglund -Genesarets Sjö. En rolig gammal låt från 1984.

”Jag ska göra några sista kalkyler
Och studera förloppet i ett experiment
Om förändringarna stöder teorin
Så kan vatten förvandlas till vin”

37. Vad var det sista du åt?
Rödbetsbourguignon med tryffelpotatismos. Det var SÅÅÅÅÅÅÅ GOTT.

38. Gillar du att handla?
Jo, mat. Älskar att veckohandla, skriva inköpslistor och planera vad man ska äta till middag. Men handla på loppis är kul också!

39. Berätta om någon du verkligen beundrar?
Min pappa. Förstår inte hur han orkar jobba typ 350 dagar per år, typ 12 timmar per dag. Jag skulle inte kunna göra det. Sen jobbar han faktiskt med något han verkligen verkar älska så kanske det underlättar det lite?? Beundrar såklart många andra saker om han också men det där är nog den största fattar-ej-grejen med honom. Wow liksom.

40. Vad har du för motto i livet?
Har inget motto egentligen men det kunde ju vara YOU DO YOU!

41. Om du fick välja en sak med dig själv som du kunde förändra, vad skulle det vara då?
Jag skulle vilja vara en morgonmänniska. En sån som vaknar kl 5 och dricker morgonkaffe på balkongen, läser nån bok eller dagens tidning, men de kanske inte ens kommer så tidigt, eller? Och så skulle jag skratta på såna människor som alltid blir sena och får springa till bussen. Hahhhaaahhaha skulle jag sitta där och skratta. Åhh va härligt.

42. Vilken är den vanligaste missbedömningen folk gör om dig?
Att jag är extrovert, bara för att jag är högljudd och babblar mycket.

43. Vad är galnaste du har gjort i ditt liv?
Att jag flyttade utomlands när jag var 18. Lärde mig ett nytt språk i samma veva. Men det språket använder jag nuförtiden typ 99% av tiden så det gick ju bra.

44. Om du fick tre önskningar, vad skulle du önska då?
Världsfred, bra hälsa livet ut, att mamma, pappa, mina bröder, mormor och morfar är lyckliga och får ha det bra.

EXTRA! Visa mig det roligaste Youtube-klippet du vet!

Redigerat: Hahahhaa märkte nu att jag hade tappat bort räkningen med frågorna, det var visst 44 frågor och inte 40! Haha sånt händer, puss HEJDÅ ❤

4 reaktioner till “40 frågor, 40 svar, obviously

  1. Det här med namn är intressant, jag har hund och är aktiv i hundvärlden, dit kommer namnen något tidigare än till människor, alltså när det gäller mode. Flera av de namn du nämner är redan vanliga på hundar (haft två Hjördis på samma kurs tex…) så om ett par år kommer de vara supervanliga på bebisar enligt mina spaningar 😀

    Min första hund hette Signe. Då var det inte vanligt på barn. Nu känner jag massor av barn under 10 år som heter det. (min hund hade fyllt 20 nu).

    (Tindra är väl för övrigt jättevanligt både på barn och hundar? Eller var det mer mode för typ tio år sedan?)

    Gilla

    1. Oj, det var ju verkligen spännande! 😀 Ser framemot att typ se bilder på IG på alla Hjördis-bäbisar om några år hehe.

      Ja, Tindra är väl ganska så jättevanligt namn, men tycker det är bara så vackert ❤

      Gilla

  2. Det är mitt första besök här tror jag i alla fall då du kommenterade hos mig nyss. Perfekt då att få ta del av en liten Q&A eftersom jag därför fick veta mer av dig. Kul där, gillar när man får veta hur människor tänker om olika saker. Dina namntankar där var fina, sedan gillar jag det där med att du kunde ha din skinnjacka från barndomen även på högstadiet. Coolt liksom :).

    Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång